Ανεξάντλητο είναι το Μουσείο της Mercedes-Benz στη Στουτγάρδη, καθώς εκτός από τα 1.500 εκθέματα -ανάμεσά τους 160 οχήματα- φιλοξενεί μια ιδιαίτερη συλλογή με την ονομασία «33 Extras». Ηδη, ορισμένα από τα εκθέματα αυτά, τα έχω παρουσιάσει, καθώς έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Σήμερα, σειρά έχει το ταχύμετρο, ένα από τα πλέον χρήσιμα όργανα του αυτοκινήτου, καθώς δείχνει την ταχύτητα με την οποία κινείται το όχημα.
Μέτρια τελική ταχύτητα:
16 χλμ./ώρα – αυτή ήταν η τελική ταχύτητα του πρώτου αυτοκινήτου στον κόσμο. Δεν ήταν βέβαια η πιο γρήγορη το 1886, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ατμομηχανές είχαν ήδη συντρίψει το φράγμα των 100 χλμ./ώρα, δεκαετίες πριν. Ωστόσο, το Patent Motor Car του Carl Benz, έφτασε το διπλάσιο της ταχύτητας των πεζών, αλλά του έλειπε ένα ταχύμετρο. Και βέβαια, δεν υπήρχαν νόμιμα όρια ταχύτητας.
Ποθητό αξεσουάρ:
Ωστόσο, με την αυξανόμενη δημοτικότητα του αυτοκινήτου, τα ταχύμετρα έγιναν διαθέσιμα ως προαιρετικός εξοπλισμός καθώς τα γρήγορα αυτοκίνητα θεωρούνταν καλά αυτοκίνητα. Το ταχύμετρο που υπάρχει στα «33 Extras» του Μουσείου, αντιπροσωπεύει έναν τέτοιο προαιρετικό εξοπλισμό. Ο μετρητής του έφτασε τα 100 χλμ./ώρα.
Όριο:
Τα όρια ταχύτητας άργησαν να θεσπιστούν, έως ότου τα οχήματα έγιναν όλο και πιο γρήγορα. Αρχικά αυτά τα όρια προσαρμόστηκαν στην κυκλοφοριακή κατάσταση. Από το 1909, τα 15 χλμ./ώρα ήταν η κορυφαία ταχύτητα σε κατοικημένες περιοχές σε ολόκληρο το γερμανικό Ράιχ, το οποίο αντιστοιχεί στην ταχύτητα ενός αλόγου. Από εκείνο το σημείο και μετά, τα αυτοκίνητα χωρίς ταχύμετρο ήταν παρελθόν. Οι οδηγοί, όχι μόνο έπρεπε να παρακολουθούν την κατάσταση του δρόμου και της κυκλοφορίας, αλλά έπρεπε και να ελέγχουν την ταχύτητά τους.
Ένδειξη:
Τα ταχύμετρα μετρούν την ταχύτητα και την υποδεικνύουν ως αριθμητική τιμή. Ο γερμανικός όρος «ταχύμετρο», προέρχεται από τους αρχαίους ελληνικούς όρους «ταχύς», που δηλώνει «γρήγορο» και «μέτρο», που σημαίνει «διάσταση». Για δεκαετίες, ένας αναλογικός επιλογέας με βελόνα έδειχνε την αντίστοιχη κουκκίδα ή τη γραμμή στην κλίμακα. Τα ψηφιακά ταχύμετρα υπάρχουν από τη δεκαετία του 1990. Είναι πιο ευέλικτα και μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο εμφάνισης δεδομένων. Ανεξάρτητα από την τεχνολογία: τα ταχύμετρα δείχνουν πάντα μια ελαφρώς υψηλότερη ταχύτητα από την πραγματική ταχύτητα στην οποία ταξιδεύει το όχημα. Αυτό ορίστηκε από το νόμο για να αντισταθμίσει τις ανακρίβειες στις μετρήσεις ταχύτητας.
Τοποθέτηση:
Το ταχύμετρο δεν βρισκόταν από την αρχή στο οπτικό πεδίο του οδηγού, παρά μόνο από τη δεκαετία του 1950. Μάλιστα, είχε και πολλές παραλλαγές: για παράδειγμα, ο οριζόντιος δείκτης ή η κάθετη ένδειξη.
Παρακολούθηση:
Εάν ο οδηγός δεν παρακολουθεί το ταχύμετρο και υπερβαίνει το όριο ταχύτητας, τότε μπορεί να εξοικειωθεί με μια μη δημοφιλή συσκευή που χρησιμοποιείται στη Γερμανία από το 1959 κι είναι γνωστή ως «παγίδα ταχύτητας», που χρησιμοποιείται για την επιβολή των ορίων της εθνικής οδού.
Στρατηγική πρόληψης:
Cruise control ή – ακόμη καλύτερα – περιοριστές ταχύτητας, μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή παραβιάσεων ορίων. Μπορείς απλά να ρυθμίσεις την επιθυμητή ταχύτητα και το cruise control θα την διατηρήσει. Ο περιοριστής θα αποτρέψει την ταχύτητα πέρα από το καθορισμένο όριο.
Μετρητής στροφών:
Παρεμπιπτόντως, τεχνικά μιλώντας, το ταχύμετρο είναι ένας μετρητής στροφών. Δείχνει πόσο γρήγορα περιστρέφονται οι τροχοί στο δρόμο. Οι περισσότεροι οδηγοί αγώνων μπορεί να κάνουν χωρίς ταχύμετρο. Επικεντρώνονται περισσότερο στην ταχύτητα του κινητήρα. Ωστόσο, γνωρίζουν ακριβώς πόσο γρήγορα πηγαίνουν στην τέταρτη ταχύτητα, στις 6.800 σ.α.λ., για παράδειγμα. Τα οχήματα παραγωγής, διαθέτουν ξεχωριστό επιλογέα για να υποδείξουν την ταχύτητα του κινητήρα.