Ο κορωναϊο-φόβος των παιδιών και ο ρόλος των γονέων

Επιστροφή στα σχολεία

Έφτασε η ώρα για τη μεγάλη επιστροφή!! Τη Δευτέρα το πρωί θα χτυπήσει το κουδούνι για τους μικρούς μας φίλους. Τα προαύλια θα γεμίσουν με μαθητές προσχολικής και παιδικής ηλικίας, οι οποίοι θα γυρίσουν στο σχολείο τους. Όμως, η επιστροφή των παιδιών σε παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία αποτελεί ένα ζήτημα που προβληματίζει μικρούς και μεγάλους.

Από την πλευρά τους, οι μαθητές είναι μπερδεμένοι. Αισθάνονται χαρά και ανυπομονησία για το γεγονός πως θα ανταμώσουν ξανά τους φίλους τους μετά από ένα μεγάλο διάστημα απουσίας από το σχολείο τους λόγω καραντίνας. Την ίδια στιγμή, φοβούνται και τα ίδια για τη νέα πραγματικότητα που θα ισχύσει: αντισηπτικά, μάσκες, γάντια, όχι πια αγκαλιές, αποστάσεις κ.ά. Ζητάμε από παιδιά μικρής ηλικίας να συμπεριφερθούν όπως οι μεγάλοι, προσπαθώντας να διαχειριστούν πρωτόγνωρες για εκείνα συνθήκες και καταστάσεις. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η άρνηση αρκετών παιδιών να επιστρέψουν στο σχολείο, φοβούμενα μήπως αρρωστήσουν, μήπως κολλήσουν Κορωναϊό και πάθουν κάτι εκείνα ή οι γονείς τους.

Από την άλλη πλευρά, πολλοί γονείς δεν γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν για το καλό των παιδιών τους. Σκέφτονται, αν πρέπει να τα στείλουν στο σχολείο τώρα για αυτό το μικρό διάστημα προκειμένου να συνηθίσουν τον τρόπο με τον οποίο είναι αναγκαίο να δρουν ή αν είναι προτιμότερο να τα κρατήσουν σπίτι. Πραγματικά, δύσκολη απόφαση για τους γονείς!! Όμως, ο συγκεκριμένος ενδοιασμός ενδέχεται να επιτείνει την ανασφάλεια των παιδιών, λειτουργώντας ως ανασταλτικός παράγοντας για την επιστροφή τους στο σχολικό περιβάλλον.

Για να αντιμετωπιστεί η παραπάνω προβληματική κατάσταση, είναι αναγκαία η υιοθέτηση πρακτικών συμπεριφορών και στρατηγικών από πλευράς γονέων. Άλλωστε, απώτερος σκοπός τους είναι να συνειδητοποιήσει το παιδί τους τη σημασία του να βρεθεί ξανά στο σχολείο παρέα με συνομηλίκους του. 

1. Σταματάμε το κήρυγμα

Ναι, το άγχος των γονέων ως αποτέλεσμα  της άρνησης επιστροφής του παιδιού είναι αποδεκτό και αναμενόμενο. Όμως, σε καμία περίπτωση δεν απαντάμε με νεύρα σε αυτό. Του περιγράφουμε με ήρεμο τρόπο την πραγματικότητα, βασιζόμενοι σε αδιαμφισβήτητα επιχειρήματα και λογική αναφορικά με την αξία του σχολείου, τα οφέλη που θα του προσφέρει και τον περιορισμένο κίνδυνο μετάδοσης του ιού αυτή την περίοδο

2. Επικεντρωνόμαστε στον εαυτό μας κι όχι στο παιδί μας

Είναι σημαντικό να αναλογιστούμε ποια είναι η υπεύθυνη στάση που πρέπει να επιδείξουμε που θα είναι προς το συμφέρον του παιδιού μας.  Δεν πρέπει να το πιέζουμε συνεχώς να είναι συνεπής με τις υποχρεώσεις του. Τις γνωρίζει πολύ καλά. Η εμμονική ενασχόλησή μας αποκλειστικά με το παιδί πιθανόν να οδηγήσει σε εντάσεις κι διενέξεις μαζί του. Μια έκρυθμη κατάσταση ανάμεσα σε μας και το παιδί ενδέχεται να ενισχύσει την άρνησή του να συμπεριφερθεί με τον αναμενόμενο τρόπο.   

3. Αποδεχόμαστε τις ανάγκες του παιδιού

Θεωρητικά, γνωρίζουμε τις ανάγκες του παιδιού μας. Τις κατανοούμε όμως; Είμαστε σε θέση να τις αποδεχτούμε; Είναι κι εκείνο ένα άτομο που χρειάζεται τον δικό του προσωπικό χώρο αλλά και χρόνο. Επιβάλλεται να λειτουργήσουμε υποστηρικτικά προς αυτόν και να τον επιβραβεύουμε σε οτιδήποτε κάνει στο σχολείο. Έτσι, θα αλλάξει η οπτική που βλέπει το σχολείο αυτή τη δύσκολη για εκείνο χρονική περίοδο.

4. Μιλάμε στο παιδί πάντα με ειλικρίνεια και ενσυναίσθηση

Δεν υπάρχει ισχυρότερο θεμέλιο στην ανθρώπινη σχέση και επικοινωνία από την ειλικρίνεια. Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς απέναντι στο παιδί μας. Δεν διστάζουμε να καθίσουμε σε ένα τραπέζι μαζί του και να του παρουσιάσουμε τους πιθανούς κινδύνους της παρουσίας του στο σχολείο. Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό να του αναφέρουμε την αξία τήρησης των μέτρων υγιεινής και από εκείνο, με στόχο την πρόληψη κατά του Κορωναϊού. Το αφήνουμε να εκφράσει τον προβληματισμό του και τους φόβους του. Του δείχνουμε πως αντιλαμβανόμαστε τα συναισθήματά του και τα κατανοούμε. Τέλος, τονίζουμε πως θα είμαστε πάντα εκεί, στηρίζοντάς το σε περίπτωση που χρειαστεί τη βοήθειά μας.

Κώστας Παπανικολάου

Εκπαιδευτικός

Πρόσφατα άρθρα

Σχετικά άρθρα